Pressmeddelande – VM-guld!

PRESSMEDDELANDE 30 maj 2018

TVÅ VM-GULD TILL svensk VINBOK – CHAMPAGNE HIKING

5:e VMguldet. Jag känner mig som Ronaldo!

by

RICHARD JUHLIN

CHAMPAGNE CLUB

343582-93e34dd85e7444ea8ecff1910a88df5a

I helgen avgjordes den årliga kokbokstävlingen Gourmand Awards i Yantai i Kina. Richard Juhlins bok CHAMPAGNE HIKING utsågs till världens vackraste vinbok. Bokens fotograf, Pål Allan, tilldelades även förstapriset för bästa vinfoto.

För Richard Juhlin var det femte gången som han belönades med VM-guld för sina champagneböcker. Därmed är han den vinboksförfattare i världen som vunnit flest gånger.

• ”Jag är oerhört stolt över att bli historisk med just den bok jag själv anser vara min bästa. Champagne Hiking kanske låter smalt, men konceptet är väldigt omfattande och viktigt då det för första gången tar upp vikten av alla faktorer som påverkar varje vinupplevelse. Det är den första vinbok som väger in samtliga faktorer som påverkar mötet med vinet. Inte bara lukten och smaken, utan även synen, hörseln, känseln och upplevelsen av den plats och det sällskap där vinet dricks. Allt ingår i CHAMPAGNE HIKING.”

• Enda smolket i glädjebägaren var att Real Madrid-supportern Richard missade Champions Leaugefinalen som gick samtidigt som prisutdelningen. Jag missade när Ronaldo tog sitt femte guld, men får vara stolt över min femma. Att bilderna i boken på några av jordens vackraste platser är magnifika bekräftades när fotografen Pål Allan fick VM-guld för världens bästa vinfoto.”

61-chora-amorgos-greklandimage001

Gourmad Awards avgjordes i år för tjugotredje gången. Sen 2012 utdelas priserna i Yantai, en kuststad vid havet, ca 80 mil öster om Beijing. Yantai ligger i provinsen Shandong som traditionellt är ett kulinariskt centrum för kinesisk kokkonst.

Sen millennieskiftet har Yantai även utvecklats till en viktig vinregion, med storskalig produktion av kvalitetsviner. Inhemsk vinproduktion är ett led i den kinesiska regeringens hälsopolitik.

Årligen utges ca 40 000 måltidsböcker i världen (varav ca 400 i Sverige) och de flesta bedöms i nomineringarna till Gourmand Awards. I årets tävling bedömdes måltidslitteratur från 211 länder. I Yantai möttes eliten av väldens proffs inom måltids- och dryckesbranscherna: kockar, sommelierer, forskare, förläggare, produktutvecklare, skribenter, journalister och fotografer.

Flera trender noterades i årets ymniga bokutgivning: mat och hälsa, mat för äldre, mat för funktionsvarierade, alkoholfria viner och drinkar. Men det största temat var nog ändå böcker som på olika sätt behandlade kombinationen mat och resor/turism.

CHAMPAGNE HIKING är utgiven av det svenska förlaget Vinghästen, direkt på engelska, för en internationell publik.
– Vi har identifierat Asien som den största marknaden för boken”, säger förläggaren Christian Reimers.

Merparten av all champagne som produceras, konsumeras i Asien. Den kinesiska medelklassen växer och blir allt rikare. 2017 ansökte 100 miljoner kineser om visum för att få resa utomlands.
    – Vi förhandlar redan om översättningsrättigheterna med flera stora kokboksförlag i Kina och Japan”, berättar Christian Reimers.

KONTAKT och  FRÅGOR

Boken Champagne Hiking