the Sthlm Dom Pérignon Œnothèque Tasting sep'15

The tasting season @ The Champagnebar by Richard Juhlin in Stockholm started with a bang! We poured 6 versions of Dom Pérignon Œnothèque.

Dom Pérignon Œnothèque

Dom Pérignon

The name alone makes most of us break out in a delightful smile. When we think of this 17th-century monk from Hautvillers – so often pointed out as the father of Champagne – we either regard him with historical reverence, or associate his name with the proudest of all wine labels and everything else that follows in its glamorous, sparkling wake. Just imagine all the classic movie scenes that have been sweetened by a bottle of Dom Pérignon. Bond movies usually spring to mind. Countless times I’ve sat and sighed over agents with a license to kill: villains and exquisite women in seductively luxurious surroundings, all revelling in icy Dom Pérignon. Most champagne enthusiasts have their favourite scene. Mine is when Scaramanga, the man with the golden gun, shoots the cork off a bottle carried on a tray by his dwarfish servant Nic-Nack, along a now-famous Thai beach. The most comical scene must be when Sean Connery is served a 1957 Dom Pérignon, a vintage that never existed. Brilliant research!

RJ ON DOM PÉRIGNON

For several years I've run into late disgorged versions of older vintages of Dom Pérignon,

with half the dosage and a few years of bottle aging after disgorging. The date of disgorging has, in exemplary fashion, been stated on the back of the label. Now Richard Geoffroy has tired of the constant questions about these wines and decided to check the release of these Champagnes himself—in order to make sure that they are absolutely at their peak when the customer enjoys the wine. The label is impressive, with a black background and classic “Dom” shape. The wines are a kind of Dom Pérignon R. D. Personally, I think that Dom Pérignon—with its toasted, reductive style—is better suited as a late disgorged wine than Bollinger’s oxidative, beefy Champagnes.

RJ ON ŒNOTHÈQUE

Back in 1936,

Moët & Chandon’s marketing director Robert-Jean de Vogüé could not possibly have imagined what he had done when he dreamed up the idea of the world’s first prestige champagne – a champagne with a sky-high price that was supposed to be even better than the vintage wine, along with a spectacular look that won respect and prompted extravagant enjoyment. Once he got the idea, Vogüé of course couldn’t wait to sell Dom Pérignon. The problem was, if the champagne was supposed to be as exceptional as he claimed, it should be at least 15 years old. The only solution was to bring out Moët’s foremost 1921 vintage and decant the wine into the new bottles. This “transversage process” was not especially kind to the wine, and not until the 1943 vintage, or possibly the 1937, was the wine actually decanted straight into the curvy bottle. This means that all tasting of the first vintages of Dom Pérignon are more of a curiosity than of pure pleasure. Rather unsentimentally, I look more to the quality of the wine than anything else, so it is natural for me to choose instead this era’s usual vintages.

Back in 1936 ...

Chef de Caves på Dom Pérignon Richard Geoffroy

har skapat ett nytt utrycksätt för ett av champagnevärdens mest kända varumärken: Plénitude by Dom Pérignon – P2. Richard Geoffroy skapat det mest långlivade och koncentrerade vinet sedan legendariska 1976. Allra mest njutbara är de oförglömliga Oenothèque-vinerna. Det låter snobbigt, men både årgångsvinet och Dom Pérignon borde alltid konsumeras på magnum under Oenothèqueetikett eller som Grand Vintage Collection för att ge vinerna full rättvisa.

Plénitude by Dom Pérignon – P2.

Dom Pérignon Oenothèque var det senaste barnet i den celebra familjen.

På initiativ av Richard Geoffroy släpper man numera ut ett begränsat antal gamla välbevarade flaskor från Moët & Chandons egna källare i olika mognadsfaser. Vinet kan vara nydegorgerat, men det är ingen regel. Det som dock garanteras är att vinerna är i bästa möjliga kondition och att de antagligen beter sig lite ungdomligare än flaskor som varit ute på marknaden en tid. Denna dyrgrip pryds numera av en lyxig svart etikett i omisskännlig stil.

OENOTHÈQUE

I re-brandingen av Oenotheque-serien,

har Dom Perignon re-lanserat årgången 1998, men nu under det nya namnet ‘P2′. 1998:an lanserades första gången 2005. Debuten för nya ‘P2′ sker i USA, Hong Kong, Japan och givetvis i France. Den nya strategin för denna cuvée préstige är att behålla en större kvantitet i lager för att skapa en mer komplex champagne över tid och i större kvantiteter. Richard Geoffroys tanke är att man skall kunna möta olika versioner av samma champagne under olika stadier av dess levandstid. Eller som han utrycker det: ‘windows of opportunity or plenitudes which, once the wine is disgorged, can represent different expressions of the same vintage’.

PLÉNITUDE by DOM PÉRIGNON – P2

Richard Geoffroy menar att champagnen har tre plénituder (faser).

Den första är ‘harmony’, som inträffar efter cirka 8 år efter skörden. Den andra plénituden inträffar efter cirka 15 år, varav vinet legat i kontakt med jästfällningen i 12 år. I den andra plénituden letar man efter höjdpunkten av energi och intensitet då champagnen som Geoffroy menar visar upp ‘the wine in high-definition.’ Det tredje stadiet infaller mellan 30 till 40 år efter skörden, då champagnen har legat på sin jästfällning i minst 20 år. ‘P3′ är mer balanserad och komplex är de andra två stadierna. De första versioner av ‘P3′ beräknas lanseras i slutet av 2014. Då med årgångarna 1970 & 1982.

tre plénituder

Med hårdnande konkurrens

från andra prestigemärken och med geniale Richard Geoffroy vid spakarna under 90-talet är Dom Pérignon tillbaka i lysande form och vinerna från de stora årgångarna som 1990 och 1996 har en koncentration som inte står 64:or och 61:or långt efter. 
Själva stilen är ultrasofistikerad med en sanslöst silkig mjukhet i kombination med ett rostat fyrverkeri uppbackad av exotisk fruktighet i en medelfyllig kropp. När Dom Pérignon är som bäst hittar jag toner av svampskog, grädde, persika och ett överflöd av rostade kaffebönor och nötighet.

Richard Geoffroy - chef de caves

1998 DOM PÉRIGNON ‘CUVÉE DOM PÉRIGNON OENOTHÈQUE’ | Epernay | Champagne | France | Dom Pérignon | 50PN 50CH | pris ca €250

|TASTING NOTE Ett ytterst stiligt vin som i vanlig ordning vinner mycket på sin sena degorgering. Kan hända alldeles för asketiskt och havsdoftande för den vane Dom Pérignondrickaren. Sälta, jod, färsk tång och laxsashimi får sällskap av en kylig blommighet och toner av kiwi i doften. Smaken har också ett svagt brödigt inslag och kakliknade aromer sprider sig med uppvärmningen. Sammetslen mineralpräglad aristokrat som klingar långt och rent som en symfoni av av någon av de stora klassiska mästarna.

BJpoints 93(95)

1970 DOM PÉRIGNON ‘CUVÉE DOM PÉRIGNON ŒNOTHÈQUE - P3'

A previously unreleased rare wine which gained greatly by being stored in the producer’s cool cellars. Great complexity and density. However, I am not so fond of the round taste profile and the architecture. The taste is classic nougat sweet with hints of coffee. The scent however breathe lake plants and mid-Swedish summer evenings. A lot of bottle variation unfortunately.’

RJ 93(93)